Viral Marketing

Het viraal gaan van een Facebookbericht is voor iedere ondernemer en online marketeer de ultieme doelstelling. Zonder adverteren duizenden gebruikers bereiken door toedoen van andere Facebook gebruikers.

Een goed voorbeeld is de Carpaccio Challenge van Taveerne Draekstien uit Katwijk aan Zee! De vriendengroep uit Hardinxveld Giessendam die viral ging was de eerste groep die 3,5 vierkante meter aan carpaccio kwam eten.

Het bericht van het restaurant met daarop een afbeelding van de Carpaccio en de vriendengroep ging binnen no-time viral en bereikte zelfs de pagina’s van het AD en FHM. Binnen de kortste keren had de eigenaar van het restaurant 100 aanvragen binnen en stond hij bekend als het carpaccio restaurant. Allemaal te danken aan een uit de hand gelopen grap van een vriendengroep waar het restaurant heel slim op in speelde.

Hoe gaat mijn bericht viraal?

Je moet dus wel een beetje geluk hebben met viral gaan maar er zijn een aantal dingen die de kans vergroten. Om de boodschap te laten verspreiden moet rekening gehouden worden met:

1. Status
De inhoud van de boodschap moet status verhogend zijn als iemand er met iemand anders over praat, of het deelt online. Wat mensen delen met anderen bepaalt hij zij hen zien. Het delen van dingen die ‘cool’ zijn geeft als het ware een hogere status. De vriendengroep begon met het delen van het bericht van het restaurant omdat ze cool wilden zijn. Zorg ervoor dat jouw boodschap mensen helpt hun status te verhogen!

2. Waardevol
Het bericht moet praktische waarde hebben. Los van een hogere status houden mensen er van om andere te helpen. Het bericht van het restaurant werd gedeeld door mensen om andere carpaccio liefhebbers erop te wijzen: veel reacties onder het bericht luidden “Oohh dit is echt iets voor jou @thea”

3. Anders
Wat je wil verspreiden moet anders zijn dan alle andere berichten die dagelijks worden verspreid. Het moet zich onderscheiden van de grijze massa. Anders kan misschien beter worden omschreven als Opmerkelijk. Een tafel vol met 3,5 vierkante meter carpaccio behoort tot de categorie opmerkelijk.

4. Gevoelens
Berichten die deelbaarder zijn dan anderen roepen bij mensen vaak bepaalde emoties op. Het carpaccio bericht was voor mensen een inspiratie en daarom een reden om het met vrienden te delen. Daarnaast vonden sommige mensen het ook verschrikkelijk, niet de meest ideale reden maar ze delen het wel.
5. Verhalen
Mensen delen geen informatie, ze delen verhalen..

Met deze tips kunt u uw berichten op Facebook viraal laten gaan. Al heeft u daarbij natuurlijk wel een beetje geluk nodig.. Wij kunnen de kans voor u vergroten door een Social Media campagne voor u te starten. Vraag eens naar de mogelijkheden!

Stel hier uw vraag!

[contact-form-7 404 "Not Found"]